معرفی اجزای تریلر قسمت 2

در قسمت دوم از مقاله معرفی اجزای تریلر, ما به بررسی انواع سیستم های تعلیق می پردازیم و همچنین در این بخش انواع محورها را معرفی می کنیم

سیستم تعلیق و محورها

تجهیزاتی که شاسی و بدنه یک خودرو را بروی زمین نگه داشته و قابلیت حرکت ان را فراهم می کند,سیستم تعلیق و محور های خودرو نامیده می شوند.

سیستم های تعلیق  به سه نوع است:بادی,هیدرولیک و مکانیکی

  1. تعلیق بادی

در این سیستم از استوانه های لاستیکی (Air bag) که درون آن هوای متراکم شده قرار دارد,بجای فنر استفاده می شود.

قسمت فوقانی استوانه لاستیکی به شاسی متصل شده و قسمت زیرین آن به محور متصل می شود.فشار هوای درون استوانه لاستیکی بستگی به میزان بار اعمال شده روی محور دارد.

 

  1. تعلیق هیدرولیک

در این سیستم به جای فنر از سیلندر پیستون های قطوری استفاده شده که با فشار روغن درون ان,شاسی را معلق نگه می دارد.فشار روغن مورد نیاز از یک پمپ نصب شده روی تریلر تامین می شود. اشکال عمده تریلرهایی با این سیستم تعلیق,مشکل بودن استفاده از انها می باشد,به این معنی که پس از هر بار استفاده از تریلر و خاموش کردن سیستم هیدرولیک,برای استفاده مجدد احتیاج به همان تنظیمات اولیه جهت کنترل فشار در پیستون چپ و راست و محور های عقب و جلو ی باشد.

  1. تعلیق مکانیکی

این سیستم در تریلر های کمرشکن بیشتر به صورت فنرهای برگی(Leaf springs) می باشد.

با توجه به میزان بار مجاز اعمالی به فنر,تعداد لایه ها و اندازه انها تغییر می کند.در تریلر های با تناژ پایین علاوه بر فنر از کمک فنر هم استفاده میشود ولی در تریلر های کمرشکن به دلیل بالا بودن تناژ از کمک فنر استفاده نمی شود.

 

 

 

 

 

 

محورها

محور قسمتی از خودرو است که چرخ ها روی ان قرار گرفته و شاسی از طریق سیستم تعلیق به ان متصل می گردد.

محور ها انواع مختلفی دارندو ان ها می توان به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

محور تکی,محور دوگانه,محورهای چندگانه

                                                                                                                                                              

 

 

  1. محور تکی

در این نوع,محور به صورت کاملا مجزا از محورها و سیستم تعلیق های مجاور بوده و مستقیما به شاسی متصل می گردد.

محور تکی به سه قسم,محور تکی ثابت,محور تکی خودفرمان که عمکرد ان به این صورت است که در هنگام تغییر جهت حرکت تریلر,زاویه چرخ های تریلر خود به خود تغییر کرده و در جهت تغییر مسیر قرار می گیرند.

محور فرمان گیر,در این محور تغییر جهت چرخها به صورت اجباری است یعنی به وسیله سیستم های مکانیکی یا هیدرولیکی در هنگام تغییر جهت تریلر,زاویه چرخها تغییر می کند

 

Fixed Axle

 

Self-Steering Axle

 

Steering Axle

 

 

  1. محور های دوگانه

دارای دو محورند که به یکدیگر متصل بوده و حرکت مستقلی از هم ندارند که به دو نوع متصل و لولایی تقسیم بندی می شوند.

 

  1. محورهای چند گانه

مجموعه محورهایی است که تعدادشان بیش از دو محور باشد.ممکن است تعدادی از این محور ها فرمان گیر یا خودفرمان گیر باشند.